فرهنگ و آداب کافی شاپ
cafe & coffee shop culture
در دنیایی که هرگز نمی خوابد ، در دنیای پر از استرس و اضطراب، همه ما به زمانی برای توقف و تمدد اعصاب نیاز داریم.
کافی شاپ ها مکانی برای خلاصی از دغدغه ها و محلی برای الهام بخشی می باشند. کافی شاپ ها مقاصد باشکوهی برای همه نویسندگان مستقل ، هنرمندان ، طراحان گرافیک و سایر خلاقیت ها هستند. کافی شاپ ها مکانی مناسب برای فریلنسر ها( دور کار ها) از انواع مختلف می باشد.
کافه ها با تغییر منظر چشمانتان ، تعامل با سایر افراد را به همراه یک نوشیدنی معطر و کافئین دار
که لازم نیست خودتان تهیه کنید، برایتان فراهم می کنند.
هر نهاد اجتماعی، خانواده باشد یا مدرسه، خواه یک باشگاه ورزشی باشد یا یک پاسگاه پلیس، همه و همه جهت پابرجا ماندن به دو پارامتر مهم نیاز دارد؛
تأمین مالی و قواعد و منشوری جهت حفظ نظم و کارآیی بهتر.
کافی شاپ ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند،
هر چند کافی شاپ ها کسب و کاری دوستانه می باشند اما
به هر روی یک واحد صنفی با حساب سود و زیان و تعهدات مالی مربوط به کارهای تجاری می باشند.
از جمله مهمترین نقیصه های ما ایرانیان، که در طول صد سال اخیر و پس از ورود مدرنیته
موجب ایجاد مشکلات و ناهنجاری های بیشماری شده است،
بهره گیری از دستاوردهای مدرنتیه از اتومبیل گرفته تا موبایل،
بدون فراهم کردن زیر ساختهای فرهنگی و آموختن فرهنگ استفاده از آنها میباشد.
سرآغاز اکثر کافی شاپ ها و کافه ها به شکل کنونی غالباً از
دو کشور ایتالیا و فرانسه بوده که توسط آمریکایی ها توسعه یافته و به جهان عرضه شده است.
لذا برای اینکه درک بهتری از قوانین و فرهنگ کافی شاپ داشته باشم و بدانم چه رفتاری در کافی شاپ ها برخلاف اصول بوده و چه کاری را میتوانم به راحتی انجام دهم،
مدتی به جستجو و تحقیق در معتبرترین وبسایتهای مرجع جهان در مبحث قوانین و فرهنگ
کافی شاپ پرداخته و مطالبی را گردآوری و ترجمه نمودم که
خلاصه ای از این ترجمه را که راهکارهایی هستند برای
سالم تر و بهتر کردن عادت کافه نشینی و برای اولین بار در وبسایت و صفحات مجازی
کافی شاپ حس خوب منتشر می شود، تقدیم حضورتان می نمایم، امیدوارم مفید و لذبخش باشد.
١. بله… می توانید به تلفن پاسخ دهید :
اگر تنها در کافی شاپ هستید و تلفن شما زنگ خورده است ، میتوانید گفتگو را بدون بیرون رفتن انجام دهید. البته لازم است صدای خود را در یک سطح معقول نگه دارید و تماس را تا حد امکان کوتاه کرده و به زبان بدن ( واکنش مشخص در چهره) اطراف خود توجه داشته باشید.
تا اطمینان حاصل کنید که موجب آزار و اذیت هیچ کس نیستید.
همواره به خاطر داشته باشید که صحبت کردن از طریق تلفن بسیار متفاوت تر از مکالمه حضوری با شخص دیگر می باشد.
مکالمات طولانی و بلند را در خارج از محیط کافی شاپ انجام دهید. اگرچه تماس تلفنی در داخل یک کافی شاپ قابل قبول است ، اما اجازه دهید که نظم عمومی رعایت شود.
اگر شرایطی چون آنتن بد موجب آن خواهد شد که صدای خود را بلند کنید
یا برای تماسی خصوصی ، یا مکالمه ای طولانی برنامه ریزی کرده اید ، درست این است که به بیرون بروید. احترام ، صداقت رهنمودهایی هستند که همیشه بایستی مورد توجه قرار بگیرند.
کافی شاپ تنها مکانی نیست که باید در مورد رفتارهای خود دقت نظر داشته باشید،
هر مکانی قوانین و آداب معاشرت خاص خود را دارد.
٢. فضای اضافی تصرف و اشغال نکنید.
درست است که کافی شاپ ها برای کسانی طراحی شده اند که می خواهند کاری انجام بدهند یا بخوانند.
اما همیشه خوب و پسندیده است که تلاش کنید که کوچکترین میز را انتخاب کرده و از کمترین فضای مورد نیاز خود استفاده کنید.
به کافه که میروید ، از پخش کردن لوازم و جزوات خود در سراسر میز و اطراف خودداری کنید.
خودتان و لوازمتان را آنچنان پهن نکنید که وقتی کسی وارد کافه میشود احساس کند که گویی شما آنجا زندگی میکنید.
به گفته یکی از باریستا های استارباکس ، تلاش برای مرز بندی و تملک فضا از آزار دهنده ترین عادات کافی شاپ بحساب می اید.
٣. در فضای کافه تردد نکنید.
این چنین رفتارهایی یقینا موجب میشود جوی سنگین و نامطلوب بر کافه حاکم شده و
موجب صدمات جبران ناپذیر به کافی شاپ شود.
۴. سکوت را مراعات کنید.
هرگز ، هرگز از صدای گوشی یا رایانه خود استفاده نکنید. استفاده از هدفون از ضروری ترین موارد است.
۵. سعی نکنید کافی شاپ را متناسب با سلیقه خودتان تغییر بدهید.
اگر صدای موسیقی به نسبت سلیقه شما بلند است، یا سبک موسیقی ها یا چیدمان میزها
باب میل شما نیستند،
از کارمندان نخواهید که آن را متناسب با سلیقه ی شما تغییر دهند. بجای این رفتار ، به دنبال کافی شاپی باشید که متناسب با سلیقه ی شما باشد.
۶. منصف باشید.
در صورتی که WiFi رایگان در اختیارتان باشد ، منصفانه از آن استفاده کنید.
دانلود ، پخش ، بازی یا تماس تصویری علاوه بر ایجاد مزاحمت برای سایرین
موجب استفاده بیش از حد حجم اینترنت کافی شاپ می شود.
٧. قبل از اتصال وسیله خود به پریز بپرسید.
گاهی برخی از پریز ها برای دوشاخه ی لوازم شما مناسب نیستند یا
پریز در نزدیکی شخص دیگر قرار دارد، محترمانه و مودبانه تر است که قبل از اینکه به میز شخص دیگری نزدیک شوید در خصوص پریزی که مناسب شما باشد بپرسید.
٨. دیگران یا کارکنان امانت دار شما نیستند.
اگر به بیرون می روید ، از کسی نخواهید که بیش از ١٠ دقیقه مراقب وسایل شما باشد
چرا که این کار آزار دهنده خواهد بود.
٩. متناسب خرید کنید.
درست است که کافی شاپ ها کسب و کاری دوستانه هستند، ا
ما برای احترام به صاحبان کافی شاپ ها، بایستی درک کنید که آنها نیز افرادی تجاری هستند. آن را حمایت کنید. آیا منصفانه است که تنها یک بطری نوشابه یا آب سفارش داده و برای ساعتها در آنجا بنشینید؟!
تدارک آن فضا علاوه بر هزینه های سنگین اجاره هزینه های بسیاری از جمله
برق و گاز و مالیات و بیمه و بسیاری هزینه های دیگر را در بر دارد. در صورتی که برای مدت طولانی آنجا هستید، دست کم فنجان دوم قهوه یا کیکی سفارش دهید.
١٠. معطل خودتان نکنید.
قبل از انتخاب قطعی سفارش خود، پیشخدمت را فرا نخوانید و در صورت مراجعه ی پیشخدمت اگر هنوز تصمیم نگرفته اید ، اجازه دهید تا سفارش شخص دیگری را هرچند پشت سر شماست بگیرد. کارکنان کافه را معطل خودتان نکنید.
١١. با احترام رفتار کنید.
با کارکنان با مهربانی و محترمانه رفتار کنید.
همانطور که بدون شک مادر شما به شما آموزش داده است ، شما همیشه باید از واژه های لطفا و از شما سپاسگزارم استفاده کنید. اگر از مشتریان دایمی هستید ، با کارکنان آنجا آشنا شوید. نام باریستای خود را یاد گرفته و از او در مورد خودش بپرسید.
١٢. از صحبت با دیگران نترسید.
دلیلی وجود دارد که شما به کتابخانه نرفتید. کافه ها، خصوصاً کافه های کوچک بهترین محل تعامل و گسترش روابط اجتماعی و دوستی های پایدار می باشند. با دیگران هرچند کم صحبت کنید و به دیگران لبخند بزنید.